דף הבית -> דף פירוט מדריכים
-> ארכיטקטורת אינפורמציה - דף השיעורים
-> שיעור ראשון - קבע את מטרותיך
 

ארכיטקטורת אינפורמציה - שיעור ראשון
קבע את מטרותיך

  מדוע ארכיטקטורת אינפורמציה כ"כ חשובה?    קבע את מטרות האתר    שאל שאלות

  מיהו קהל היעד?    סינון התשובות    מסמך עיצוב - מטרות אתר

מאת ג'ון שיפל
מדוע ארכיטקטורת אינפורמציה כ"כ חשובה?
ארכיטקטורת אינפורמציה (ידועה גם כ IA) היא הבסיס לעיצוב אתרים מעולה. זהו תרשים האתר
שעליו נבנים כל האספקטים האחרים - הצורה, הפעולות השונות, הניווט באתר, הממשק,
האינטראקציה והעיצוב הויזואלי. תהליך ארכיטקטורת האינפורמציה הוא הדבר הראשון שעליך
לעשות כשאתה מעצב אתר. סדרת המאמרים הזו מתארת שיטות ותהליכים ספציפיים לפיתוח
ארכיטקטורת האינפורמציה של האתר.
הלקוחות לפעמים רואים את פיתוח ה-IA כדבר לא פרקטי, גם במושגי הזמן הנדרש וגם בידע
הנחוץ לעשות את זה טוב. אבל הגישה הזו לאט לאט משתנה. IA טוב הוא אפקטיבי מאד, וידיעת
הבסיס של תהליך ה-IA יכולה לחסוך גם זמן וגם כסף בטווח הארוך. בנוסף, אתה לא צריך להיות
מומחה בכדי להשתמש ב-IA.
הסדרה הזו תדגים כמה קל ומשמעותי לבניית האתר תהליך ה-IA יכול להיות. נציג שני קצוות של
תהליך העיצוב שאפשר לראותם או כהבדל בין פיתוח אתר קטן או אתר גדול, או כהבדל בין מעט
זמן והרבה זמן נתון לעיצוב האתר.
כל מאמר מציג חלק ממסמך עיצוב. לאחר קריאת הסדרה, תהיה לך תבנית (TEMPLATE)
למסמך עיצוב IA מלא: העתק ההחלטות המתבצעות במהלך עיצוב אתר. התבנית תשמש כמפת
דרכים לבניית האתר. תוספות ושינויים יהיו קלים יותר לעשייה עם מסמך זה. אה, כן - ולקוחות
והנהלה אוהבים מאוד את הקטע הזה.
בנוסף, כמעט כל אחד היום מעוניין בקלות שימוש. ובכן, קלות שימוש מתחילה כאן. היא מובטחת
לך אם יש לך ארכיטקטורת אינפורמציה יציבה כבסיס.

קבע את מטרות האתר
הצעד הראשון בתהליך ה-IA הוא קביעת מטרות האתר. זה נשמע מובן מאליו, אבל תחשוב על כל
האתרים הנוראיים שיש ברשת. אתה חושב שהאנשים שיצרו אותם באמת חשבו על המטרות
שלהם? אולי חברי מחלקת השיווק פשוט השתגעו ובנו אתר בלי לשאול אף אחד איך לעשות את
זה. הם פשוט רצו שיהיה להם אתר בגלל שלכל היתר יש. או שאולי האתר עוצב על ידי ועדה. אם
אתה לא יודע מה אתה מנסה להשיג, למה בכלל לטרוח ולבנות אתר?
אתה רוצה שכל אחד בחברה - או לפחות האנשים החשובים ביותר - יהיו מעורבים. אבל אתה לא
רוצה שכולם יקבלו החלטות על מה צריך להיות באתר. במילים אחרות, אתה רוצה שכולם יסכימו
על התוכן והמטרה של האתר שאתה הולך לבנות.
הגדרת מטרות האתר פותרת את כל הבעיות האלו. היא מבססת רעיון ברור ומתועד היטב של מה
אתה עומד לעשות, וזה מבטיח את ההשתתפות של כולם. קונצנזוס קבוצתי יכול לבנות או להרוס
את הפרוייקט.
בכדי להתחיל, אתה צריך לעשות שני דברים. הראשון, להחליט מי יהיה מעורב בקביעת המטרות.
בהתאם לאופי הבסיסי של האתר, זה לא קשה לקבוע מיהם השחקני המפתח: הם האנשים
שצריכים לקנות את הרעיונות שלך. אתה צריך לגרום להם להרגיש כאילו שהם תורמים לפרוייקט.
תקשיב למה שיש להם להגיד. זאת העבודה שלך להבטיח את זה שהם יתקשרו אחד עם השני
ושאין אדם אחד בלבד ששולט בתהליך (מאוחר יותר אכתוב איך להתמודד עם כזה סוג של
אנשים).
אתה גם צריך להחליט אם יש לך זמן לעשות הגדרה פורמלית של המטרות או אם הגדרה לא
פורמלית תספיק. הגדרה פורמלית מחייבת לקבוע ישיבות עם המשתתפים הראשיים. אתה צריך
להכין תכנית, סדר-יום ושאלות. זה צורך זמן ודורש יותר מכישורי ההנהלה שלך. להגדרה לא
רשמית יספיק להסתובב במשרד עם מחברת ולדבר עם האנשים אחד על אחד. אתה תכתוב את
הרעיונות והמחשבות שלהם, תשאל לדעתם, ותחזור אליהם כשאתה צריך את האישור שלהם. גודל
הפרוייקט והזמן המוקצב הם המשתנים העיקריים בהחלטה אם להשתמש בתהליך פורמלי או לא
פורמלי.


ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה



שאל שאלות
אחרי שהחלטת מי מעורב בעיצוב האתר, אתה צריך לרשום רשימת שאלות. השאלות האלו יעזרו
לך לקבוע את משימת האתר ואת מטרתו על ידי שיתוף כולם בתהליך יצירת האתר.
השאלות הבסיסיות צריכות לכלול:
מהי מטרת או משימת הארגון?
זו השאלה החשובה ביותר הניצבת מולך. קריאת הצהרת המשימה של הלקוח ותכנית העבודה שלו
תתן לך תשובה טובה. קרא כמה שאתה יכול מהספרות שהלקוח מעמיד לרשותך - אולי תמצא שם
רעיונות טובים שלא כתובים במפורש בהצהרת המשימה ותכנית העבודה. חשוב גם לציין
שמשימתו של הלקוח יכולה להשתנות כאשר הוא (או היא) עולים לרשת.
מהן מטרות האתר לטווח הארוך ולטווח הקצר?
לכל אחד מהאנשים שתשאל יהיו תשובות שונות לגבי מטרות האתר. רוב האנשים לא יחשבו על
הטווח הארוך. אולי יהיה להם צורך מיידי להעלות את האתר לרשת. מבט אל העתיד יחסוך לך
הרבה כאבי ראש בטווח הארוך, בגלל שתוכל להכיל צמיחה ושינוי באתר בצורה אפקטיבית יותר.

מיהו קהל היעד?
רוב הלקוחות לא חושבים בכלל על הקהל שלהם, וזו כנראה הטעות מספר אחת שנעשית בעיצוב
אתרים. השאלה הזו משמשת לאיפוס הלקוח שלך.
למה אנשים יגיעו לאתר שלך?
אתה מוכר מוצר? יש לך שירות ייחודי? למה אנשים יגיעו לאתר שלך בפעם הראשונה? האם הם
יחזרו? אם ללקוח כבר יש אתר, נסה למצוא שם את התשובות.
נסה לחשוב על שאלות נוספות שיחשפו את המטרות האמיתיות של האתר. אם לאנשים אחרים יש
רעיונות לשאלות, תכלול אותן גם.
לאחר שהשלמת את רשימת השאלות, תשאל אותן את כולם, כולל את עצמך. ודא שאתה כותב כל
מה שכל אחד אומר, לא משנה כמה זה טריוויאלי או נדוש. בשלב הבא תחדד את התשובות.


ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה



סינון התשובות
בנקודת הזמן הזאת, או שיש לך סט שאלות יפה אותו שאלת בישיבה גדולה, או שהעברת קצת זמן
בסיבובים במשרד עם מחברת ושיחות אחד על אחד. בכל אופן, צריכות להיות לך תשובות רבות
לשאלות. עכשיו אתה צריך להוציא קצת סדר מכל התוהו הזה ולסנן את התשובות. אתה צריך
להפוך את התשובות למטרות ולהחליט אילו מטרות הן החשובות ביותר.
ראשית, הפרד את התשובות לגבי קהל היעד ושמור אותן לשלב מאוחר יותר. נסח מחדש את
התשובות האחרות כמטרות וסדר אותן ברשימה. אם יש לך רשימה ארוכה, תקבץ את המטרות
לפי קטגוריות.
קח את הרשימה הזו שוב לכולם ותן להם לדרג את חשיבות המטרות. אם המטרות שלך מקובצות
בקטגוריות, תן לאנשים לדרג את חשיבות כל קטגוריה בנפרד. אם יש להם הצעות לשמות
לקטגוריות, תרשום גם את זה.
עכשיו מגיע השלב הקשה. אחרי שאספת את הדירוגים של כולם, אתה צריך לנתח אותם וליצור
רשימת על. תן משקל גדול יותר לאנשים החשובים יותר בחברה, אבל תשתמש בשיקול הדעת שלך:
לפעמים לשליח הדואר המגניב יש הצעות ודעות טובות יותר לגבי האינטרנט מאשר לסמנכ"ל
המיושן.
עכשיו יש לך סט מטרות ברור. לאתר שלך יש מטרה! אבל חכה. אתה עדיין צריך לקבל אישור על
המטרות לפני שאתה יכול להמשיך. תן את הרשימה לכמה אנשים, רק בכדי לוודא שהיא מקובלת
עליהם. תכנס ישיבה אם צריך. תעשה מה שצריך לעשות, אבל תוודא שהלקוח מסכים וחותם על
מטרות האתר.

מסמך עיצוב - מטרות אתר
אחרי שקיבלת את הסכמת הצדדים המעורבים, כתוב מסמך עם מטרות האתר ופרסם אותו
במקום בו גם הארגון של הלקוח וגם הארגון שלך יכול לראותו. אם יש לך זמן, תסכם את הרשימה
וכתוב כמה פסקאות על המטרות. סיכום פשוט יספיק.
רשימת המטרות היא הבסיס של מסמך העיצוב שלך, אותו הזכרנו בתחילה. אחרי שפרסמת את
המטרות, השתמש בהן לכתיבת הפרק הראשון, שנקרא מטרות, של מסמך העיצוב שלך.
דוגמא:
1 מטרות
עכשיו סיימת את השיעור הראשון: הגדרת מטרות האתר. אתה מוכן לעבור לשיעור של מחר.


ראש העמוד עמוד ההפניות עמוד השיעורים תחילת הפיסקה