עיצוב לרזולוציות שונות
חזרה לקפל
שמור על הרזולוציות שלך
מאת מיקל קיי
אז עיצבת אתר מדהים. הוא נראה נהדר על המחשב שלך, ואתה יוצא דופן בכך ששמת את סרגל
הניווט בצד ימין. אבל אם לא תשים לב לרזולוצית המוניטור, חלק מהקהל שלך לעולם לא
יראה את סרגל הניווט הזה ולא יעבור את הדף הראשון.
מאחר שאני עובד על המחשב במשרה מלאה, אני מעדיף להשתמש במקינטוש עם מסך גדול
ורזולוצית צבע טובה. אבל אנשים רבים גולשים ברשת באמצעות מחשב PC ישן ומסך קטן
יותר. מה שהם רואים שונה באופן דרמטי ממה שאני רואה, כך שאני חייב להתייחס להבדלים
האלו בכל מה שאני יוצר.
כשעיצבתי לדפוס, הייתי עובד ללא הפסקה בכדי לוודא שהתוצאה נראית בדיוק כמו שתכננתי.
לפעמים אפילו הייתי נמצא בחדר הדפוס בכדי לראות את המוצר יוצא. כשמעצבים לרשת
לעומת זאת, אין לנו את סוג השליטה הזה על מה שהקהל רואה.
המוניטורים שונים ברמת התמונה שלהם וברזולוציה. (אין לבלבל את זה עם גודל המוניטור
- 15 אינץ', 17 אינץ' וכו' - שיכולים להיות מכוונים לרזולוציות שונות). הגודל שהם
מציגים נמדד בפיקסלים. למרבה המזל, יש כמה גדלים סטנדרטיים, הנפוצים ביותר הם 640
על 480 , 800 על 600 ו1,024 על- 768. אבל חלק מהמוניטורים גדולים יותר או קטנים יותר
מאלה ואפילו בעלי פרופורציות שונות, כמו 640 על 400 . אין שום דרך לבצע התאמה לכל
גודל מוניטור שהוא, אבל זה חשוב לדעת מה יש לרוב המשתמשים.
בימיה המוקדמים של הרשת, חשבנו שעיצוב של 640 על 800 יהיה טוב מספיק כבסיס. רוחב
פיקסל של 600 הפך מאז לסטנדרט לתבנית קבועה. ההבדל בין 640 ל-600 נחשב (או מיוחס)
לכרום של הדפדפן, שהוא הדפדפן עצמו: סרגלי גלילה, כפתורים, שוליים. ברוב המחשבים
הניידים ומחשבי השולחן הפחות טובים שהיו אז, זה הגודל בו השתמשו, אבל אפילו זה היה
ממש הגבול, מכיוון שחלונות הדפדפן באותו זמן נפתחו בברירת מחדל ל רוחב של 520
פיקסלים. לאט, לאט רוחב התצוגה גדל, והיום לרוב הגולשים יש מצג של 800 על 600 או
יותר.
מעצבים שואפים לעצב לגדלים גדולים יותר, אבל בואו לא נפריז. לפי כמה מחקרים (כמו -
"GVU's Tenth WWW User Survy" ו- Web Snapshot ) בין 11 לעד 14 אחוזים מקהל הרשת
כרגע, עדיין לא רואה יותר גדול ממה שנכנס למצג של 640 על 480. הסקרים האלו מתבססים על
היקף נרחב של הגולשים, אבל הם מוגבלים על ידי הידע של המשיבים. אחוז גדול מהמשתתפים
לא ידעו מה הרזולוציה שלהם וענו "לא יודע" או "אחר", כך שהמספרים האלה יכולים בעצם
להיות יותר גבוהים. ורק בגלל שלכמה גולשים יש מוניטורים רחבים מאוד, זה לא אומר שהם
יגדילו את הדפדפן למקסימום גודל.
ממש כמו שיש אנשים שלא רוצים לשדרג לדפדפן החדיש ביותר, כך יש רבים שמהססים לשפר
את המוניטורים שלהם. מוניטור חדש יכול לעלות מ-200$ ומעלה, ואולי גם קצת מאמץ
בהתקנה. כן, יש גולשים שעוברים לתצוגה גדולה יותר, אבל בקצב גדול רק במקצת מאלו
שמהגרים מהארץ. מתי אתה מתכוון לשדרג את תצוגת ה- 800 על 600 שלך?
(הרגע השתמשתי בג'אוה סקריפט בכדי לדעת מה הרזולוציה שלך, ואתה יכול להשתמש בטריק
הזה אם אתה רוצה בכדי ליצור כמה גרסאות שונות של האתר שלך, על ידי הפניית כל מבקר
לדף המתאים - בהנחה שיש לך מספיק זמן ומשאבים. ה"ג'אווה סקריפט סורס" מציע תסריטים
דומים לזה).
השורה התחתונה היא שאתה תמיד צריך לבדוק איך האתר שלך יראה בממדים שונים. זה
חשוב בדיוק כמו להסתכל על האתר שלך דרך דפדפנים שונים ומערכות הפעלה שונים. אתה
יכול לעשות את זה אם המוניטור שלך יכול לעבור לרזולוציות שונות - פשוט תשנה אותו ל
640 על 480 . ישנן גם תוכנות שיתופיות (לחלונות או מקינטוש) שמסמנות את גבולות הדף של
כל גודל שתבחר, בלי לשנות את הרזולוציה שלך.
|