ארגון האתר שלך
שמות
קישורים
מאת ג'ושוע אלן
כשאתה מחליט לבנות אתר, לא משנה אם גדול או אם צנוע, אתה צריך קודם כל לעצור ולענות על
כמה שאלות בסיסיות לפני הקפיצה למים. מהי מטרת האתר הזה? מה הוא יכיל? מי קהל היעד
שלו? מה אתה מקווה להשיג ממנו? מה אתה מקווה שהמבקרים בו ישיגו ממנו?
השאלות האלו אולי נראות מובנות מאליהן, אבל תתפלא לדעת כמה עסקים לא חושבים עליהן עד
שהם באמצע ההפקה. אבל אם תיקח קצת זמן בתחילת העבודה לשקול את השאלות החשובות
האלו, תהליך יצירת שלד המבנה לאתר שלך יהיה קל יותר.
במילה שלד אני מתכוון לספריות והקבצים השונים המרכיבים את האתר שלך ולדרך בה הם
מסודרים. שלד מבנה אינטליגנטי הוא הבסיס לאתר בעל תחזוקה נמוכה שלא יגרום לך ללחץ. אם
אתה יוצר מבנה יעיל, תהיה לך הרבה פחות דאגה וטרדה בכל פעם שאתה מעדכן את האתר שלך -
ועדכון הוא הכרח המציאות אם אתה רוצה להישאר בעניינים בעולם הרשת.
באופן אידיאלי, קודם כל כדאי להחליט ולסיים עם כל התוכן. כך תוכל לענות על רוב השאלות
הנ"ל ללא היסוס. בוא נאמר שאתה עובד בחברה למהדקים המיצרת 17 מודלים שונים. סביר
להניח שיש לך תמונות של כל אחד, אולי דפי פירוט, רשימת מחירים, המלצות קונים - כל העסק.
ההחלטה איך להציג בברור את כל החומר הזה על עמוד באתר היא חיונית, אבל הארגון בשלד
חשוב גם כן. כשיש לך את התוכן בשלד מולך יהיה לך קל יותר לבנות את ארכיטקטורת העיצוב.
שמות
האם כדאי שכל קבצי ה-HTML ילכו לתיקייה אחת וכל התמונות לאחרת? אם יש לך אתר קטן
ורק מעט מאוד מכל דבר, זאת יכולה להיות דרך פשוטה למימוש. אבל ככל שהאתר שלך גדל, כך
יגדל גם מספר הקבצים, וחלוקתם לקטגוריות משנה תקל על האיתור והשינוי שלהם. חשוב על
אלטרנטיבות הגיוניות לקביעת המבנה הספציפי שלך. מה עם חלוקת הקבצים לפי מודל, כך שלכל
מוצר תהיה תיקייה משלו? או שאתה יכול לארגן הכל לפי תאריך, אם אתה מוסיף תוכן חדש כל
הזמן.
אין דרך נכונה או שגויה לארגן את החומר. הכל תלוי בך. אבל אם אתה אחראי על עדכון ותחזוקת
האתר, תרצה שהמבנה יהיה הגיוני לך. פושט תחשוב על סוג התוכן איתו תתמודד ותמפה את שלד
המבנה בהתאם.
אתה צריך גם לתת תשומת לב לשמות הקבצים והספריות שלך (ספריה היא רק מילה אחרת
לתיקייה - בבסיס, זה בעצם מיכל לקבצים). כשאתה בונה אתר לראשונה, סביר להניח שאתה לא
חושב על הענין הזה - אתה פשוט נותן שם שאומר לך משהו כך שלא תצטרך בעתיד לשבת ולהזכר
מה יש בכל קובץ או תיקייה. אבל האנשים שמבקרים באתר שלך יכולים להתבלבל מהכינויים
והקיצורים שלך.
"אבל רגע", אולי תגיד, "אנחנו בסך הכל מדברים על שמות קבצים. הגולשים אף פעם לא יראו את
זה, חוץ מאשר ב-URL (שורת הכתובת המדויקת של כל קובץ באתר), ומי מתייחס לזבל הזה
ממילא?" אבל הגולשים כן מסתכלים לפעמים על ה-URL, ויש כאלו שמשתמשים בו לניווט.
מישהו יכול לעשות חיפוש ולהגיע לעמוד עמוק בתוך האתר שלך, ואז הוא או היא יכולים לחזור
לרמת הבסיס - לעמוד הבית- על ידי מחיקת כל התוספות מה-URL. לדוגמא, גולש יכול לחתוך
שורה כמו: http://www.stapler-co.com/guns/themonster.html ל:
/http://www.stapler-co.com/guns, בתקווה לראות רשימה שלמה של רובים מתוצרת סטפלר.
אם ה-URL לא אינטואיטיבי או שאינו צפוי לגולשים אחרים, זה בעצם עוד מחסום בין הגולשים
לבין התוכן שהם רוצים - וצריך להמנע ממחסומים כאלה מתי שרק אפשר.
עדיף גם לבחור שמות קצרים וקלים לזכירה, שמתבטאים ב-URL שקל לבטא, מאשר שמות
שמובילים לURL שצריך לרשום אותם על שניים שלושה פיסות נייר. זכור לשים לב גם לגודל
האות האנגלית. תלוי בסוג השרת עליו האתר שלך, אות קטנה יכולה להיות יצור שונה לגמרי מאות
גדולה.
בכדי לשמור על הכל עקבי ופשוט, השתמש באותיות קטנות לכל שמות הקבצים והתיקיות. שרתים
נוטים להתבלבל משמות קובץ מוזרים, אז תהיה נחמד אליהם. אל תשתמש ברווח או בתווים
מיוחדים (כמו |, *, &, % וכולי). השתמש רק בנקודות לפני הרחבה (כמו HTML. או GIF.), ואל
תכלול יותר מהרחבה אחת בשם הקובץ שלך:
תקין: deluxe_model_stapler.gif
לא תקין: deluxe.model.stapler.map.gif
|