מאמרים 11-20
תכן, איך לכתוב כותרות
האם אינטרנט = רשת ?
השפעת איכות הנתונים על ניסיונם של משתמשי הרשת
בדיקת האתר עיי משתמשים
חוק "קצב העברת הנתונים" של נילסן
מעקב אחרי התפתחות האתר
שימוש בכותרות לקישורים
שינויים בשימושיות הרשת
איך משתמשים קוראים ברשת
ההבדלים בין אינטראנט לאינטרנט
11) תכן, איך לכתוב כותרות. תיאורי שמות דפים ותיאורי נושא
http://www.useit.com/alertbox/980906.html
ספטמבר 1998, גייקוב נילסן
שני הבדלים עקרים בין כותרות ברשת לבין כותרות בטקסט מודפס הם:
1. כותרות ברשת מוצגות, לעיתים תכופות, מחוץ לתוכן.
2. הקושי בקריאת כותרות ברשת והכמות הקטנה של מידע שאפשר לראות בהבזק עין גורמים
להורדת היכולת של המשתמשים ללמוד מהמידע שמסביב.
לכן המלל בכותרת חייב לעמוד בזכות עצמו ולהיות מובן כאשר יתר התוכן אינו נגיש. הוא
חייב להיות בשפה בהירה ולהתחיל במילה חשובה, בכדי להקל על המשתמשים במציאת הנושא
ברשימה ממוינת ע"פ א-ב או בכדי שמנועי החיפוש ימצאו את הדבר הנכון.
|
|
|
|
12) האם אינטרנט = רשת ?
http://www.useit.com/alertbox/980920.html
ספטמבר 1998, גייקוב נילסן
יש הבדלים משמעותיים בין האינטרנט לבין הרשת:
1. האינטרנט נותן לכל מחשב יכולת להחליף מידע עם כל מחשב אחר בעולם. כתוצאה מכך,
תוכנת לקוח במחשב אחד יכולה לגשת לשרת במחשב אחר.
2. הרשת היא מערכת מרובת טקסט הרצה על האינטרנט כאחד מהשירותים שלה. כתוצאה מכך,
משתמש יכול לשבת ליד כל מחשב ולדפדף לתוך כל מסמך שחי איפה שהוא בעולם. יותר מזה,
ישנה אפשרות לקשר (link) למסמכים אלו מכל מסמך במקום אחר בעולם.
לכן עדיף לכמה אפליקציות אינטרנט (כמו ניהול דואר אלקטרוני) לרוץ על פלטפורמות אחרות
מאשר הרשת.
|
|
|
|
13) השפעת איכות הנתונים על ניסיונם של משתמשי הרשת.
http://www.useit.com/alertbox/980712.html
יולי 1998, גייקוב נילסן
אם ישנן טעויות באתר שלך, משתמשים אינם יכולים, אולי, להשתמש בו, מכיוון שרוב
הניווט שלהם מונע ע"י תוכן, במיוחד כאשר הם מחפשים.
הפתרון הכי טוב לבעיות תוכן הוא לפתור אותם לפני שהם מגיעים לאתר.
הנחיות שימושיות הן:
1. אף פעם אל תדפיסו תוכן. תמיד העתיקו, ללא שינוי, ממקור אמין. אפילו יותר טוב, תמיד
אחסנו פיסות מידע במסד הנתונים שלכם והשתמשו במצביעים בכל המקומות בהם משתמשים
בה.
2. תמיד בדקו ערכים למול פרמטר הגיוני. (בדקו אם הערך הגיוני דרך השוואה).
3. הכניסו נתונים פעמיים. אם הערכים תואמים הם בד"כ נכונים.
בכדי לתקן טעויות, טופס או תבנית בהם יכולים משתמשים להודיע על טעויות שמצאו,
יכולים להיות מאוד שימושיים.
|
|
|
|
14) המחיר של בדיקת האתר עיי משתמשים
http://www.useit.com/alertbox/980503.html
מאי 1998, גייקוב נילסן
ברוב האתרים ישנה בעיית שימושיות. לכן יש להעביר את האתר דרך קבוצה של בוחנים. בחינה
טיפוסית של 5 בוחנים לוקחת 39 שעות ועולה בערך $1000. מבחנים אלה מגלים באופן כללי :
1. 80% מבעיות השימושיות של האתר : דף בית, ארכיטקטורת המידע, ניווט וחיפוש,
אסטרטגית הקישורים, התמקדות בעיצוב בפנים מול התמקדות בחוץ, סגנון כתיבה, תבניות
הדפים, העיצוב הגרפי והאייקונים השימושיים.
2. בסביבות חצי מהבעיות השימושיות הנובעות ממדרוג נכון של הדפים: תוכן ספציפי הנוגע
לכל דף, מובנות הכותרות, קישורים, אינטואיטיביות הצורה והודעות השגיאה, הכלה או אי
הכלה של חומר מסוים וגרפיקה אינדיבידואלית ואייקונים.
|
|
|
|
15) חוק "קצב העברת הנתונים" של נילסן
http://www.useit.com/alertbox/980405.html
אפריל 1998, גייקוב נילסן
חוק "קצב העברת הנתונים" של נילסן קובע ש:
1. מהירות יצירת הקשר עיי משתמשי קצה גדלה ב- 50% בשנה.
2. אי אפשר יהיה לנצל את הגדילה הזו בקצב העברת הנתונים, עד 2003.
ע"פ נתונים אלו, בחמש השנים הבאות, ישלטו ברשת משתמשים בעלי כה חיבורים איטיים כך
שזמן הורדת כל דף מהרשת יהיה יותר ממה שכל גורם אנושי מגדיר כהגיוני. לכן, הקריטריון
המרכזי בעיצוב חייב להיות זמן ההורדה בכל הפרוייקטים של הרשת עד בערך שנת 2003.
העיצוב המינימלי מנצח. בערך ב- 2003 תהיה למשתמשי הקצה מהירות שתתאים לקו "t-1"
אישי. עובדה זו תאפשר להם להוריד דפים בפחות משניה, ז"א שהם יוכלו לגלוש ברשת
בחופשיות. חווית המשתמש תהפוך ליותר מספקת כאשר זמן התגובה יהיה פחות משניה.
|
|
|
|
16) מעקב אחרי התפתחות האתר
http://www.useit.com/alertbox/980222.html
פברואר 1998, גייקוב נילסן
כאשר מנתחים מספרים הקשורים להתפתחות אתר מומלץ לבחון אותם בצורה לוגריתמית.
הסיבה היא שהרשת והאינטרנט התפתחו מאוד (בצורה לא ליניארית).
לכן סטטיסטיקת רשת מנותחת יותר במונחים של שעורי צמיחה מאשר במונחים של צמיחה
ליניארית.
כאשר עושים ניתוח סטטיסטי צריך לקחת בחשבון ש:
1. התנועה יורדת בהרבה אתרים במשך תקופות החגים.
2. עדיף לנתח תנועה באתרים בתקופות זמן של שבוע. בחינה בימים גורמת לבעיות התמסורת
של אינטרנט להיות יותר משמעותיות.
בגלל השינויים בגדולים בתנועה באתרים, עדיף בד"כ לדאוג למספיק קיבולת עודף בשרת בכדי
שתהיה אפשרות לטפל העומס כפול ללא בעיות. יותר מזה, נטיות התנועה העתידניות צריכות
להילקח בחשבון בקביעות ויש לשדרג לפני שזה יהיה מאוחר מידי ומשתמשים מאוכזבים
יתחילו לעזוב אותך לטובת אתרים מתחרים.
|
|
|
|
17) שימוש בכותרות לקישורים (links) לטובת ניבוי טוב יותר של יעד המשתמש
http://www.useit.com/alertbox/980111.html
ינואר 1998, גייקוב נילסן
מטרת כותרת הקישור היא לעזור למשתמש לחזות מה יקרה אם הוא ילך בעקבות הקישור.
מידע נכון לכלול בכותרת קישור יכול להיות :
1. שם האתר אליו יוליך הקישור (אם שונה מהאתר הנוכחי) .
2. שם תת האתר אליו יוליך הקישור (אם נשארים באותו אתר אך זזים לחלק אחר שלו).
3. פרטים נוספים שימצאו באתר היעד ואיך הם מתקשרים לתוכן הנוכחי ולנושא הדף הנוכחי.
4. הודעות על בעיות בהן אפשר להיתקל בצד השני של הקישור (כמו "רישום משתמש חובה"
שמגיעים לאתר של הניו יורק טיימס).
אורך כותרת קישור לא צריך לעבור את ה- 60 תווים. אין צורך להוסיף כותרת אם ההקשר
ברור מהקישור עצמו או מסביבת התוכן שלידו. על תניחו שהקישור יראה אותו דבר לכל
המשתמשים, דפדפנים שונים יציגו כותרת קישור בצורות שונות. בכל מקרה, כותרת קישור
אינה מבטלת את הצורך בטקסט מובן מסביבה גם ללא מבט בקישור.
|
|
|
|
18) שינויים בשימושיות הרשת מאז 1994
http://www.useit.com/alertbox/9712a.html
דצמבר 1997, גייקוב נילסן
מירב הממצאים בנוגע לשימוש ברשת הנם דומים ב- 1997 למה שהיו ב- 1994 .
1. המשתמשים לא קוראים ברשת אלא סוקרים את הטקסט.
2. מנת מגע אישי גורמת לאתרים להיות יותר אטרקטיביים.
3. משתמשי הרשת חסרי סבלנות, הם רוצים לקבל תשובות מיד.
4. משתמשים מדפיסים מידע באופן שכיח.
5. זמני הורדת מידע מהרשת הופכים ליותר ויורת קריטיים.
6. גלישה וחיפוש מאוד חביבים על המשתמשים וכן נהפכו לחובה באתרים גדולים, נוכח
הגדילה המתמדת בכמויות הטקסט.
7. אנימציה היא כמעט תמיד מציקה ויש להימנע ממנה ברוב הזמן.
8. רקע פראי מידי מפריע לקריאת המשתמש. השתמשו מטקסט צבעוני בזהירות והימנעו
מכחול לטקסט שהוא לא קישור.
9. מסגרות הן דבר רע.
10. יישומים קטנים למטרות מוגדרות צריכים לפתוח חלון משלהם.
|
|
|
|
19) דפוסים, איך משתמשים קוראים ברשת
http://www.useit.com/alertbox/9710a.html
אוקטובר 1997, גייקוב נילסן
הם לא!
כתוצאה מכך, דפי הרשת צריכים לספק טקסט שאפשר לסרוק בעזרת:
1. מילות מפתח מודגשות (כמו קישורים, שינויי גופן וצבעים).
2. כותרות משנה בעלות משמעות (לא כותרות "חכמות").
3. רשימות מודגשות.
4. רעיון אחד פר פסקה (המשתמשים ידלגו על רעיונות נוספים אם הם לא נתפסו עיי המילין
הראשונות בפסקה).
5. צורת פירמידה הפוכה. מתחילים במסקנות.
6. חצי או פחות מכמות המילים בכתיבה רגילה.
|
|
|
|
20) ההבדל בין אינטראנט לבין עצוב אינטרנט
http://www.useit.com/alertbox/9709b.html
ספטמבר 1997, גייקוב נילסן
האינטראנט שלך (חברה המספקת שירותי רשת) ואתר האינטרנט הציבורי שלך הם שני ספקי
מידע שונים וצריך להיות להם עיצוב ממשק משתמש שונה. ההבדלים העיקריים הם:
1. הבדל במשתמשים.
2. הבדל במשימות.
3. הבדל בסוג המידע.
4. הבדל בכמות המידע.
5. הבדל בצרכי רוחב פס התקשורת.
לכן יש לנסות לעצב כל אתר לפי השימוש האישי שלו.
|
|
|
|
|
|