עלויות אי - איכות - כלי יעיל בקישור יוזמות איכות עם ההצלחות
העסקיות
ד"ר
אביגדור זוננשיין, רפא"ל
רציונל
ב- 20 השנים האחרונות היו יוזמות האיכות השונות, כמו
TQM, צוותי שיפור, 9000 ISO ,בעלות עניין למנהלים בשל הקישור שנעשה בין
יוזמות אלה לבין הצלחה עסקית. בצד ארגונים המתחמקים ממדידת קשר זה, קיימים
ארגונים רבים אשר מודדים באופן מסודר את הקשר בין איכות לרווחיות, ובהתאם לכך
התפתחו ויושמו מספר גישות אפשריות למדידה. במאמר מורחב פורטו גישות אלה,
ביניהן: CQQ הערכה, מניעה וכשל- מול
איכות, איכות על פי
יעדים. החזר על איכות
והסקרים - מה הם אומרים?
עם התפתחות גישות אלה, התפתחה גם מגמה בשנים
האחרונות לעריכת סקרים ולפרסום ממצאיהם בעיתונות המקצועית
והעסקית. הסקר הידוע ביותר הוא
ה- PIMS (profit impact of marketing strategy )
סקר שבוצע במהלך 1999 (1)
ע"י אוניברסיטת אריזונה ופורסם ע"י MCGRAW HILL מציג את
החסכונות הנובעים מהשקעה בהקמה ותחזוקת מערכת איכות 9000 ISO בארגונים בצפון אמריקה. נמצא שבארגוני ייצור
ושירותים החיסכון גדול מההשקעה, ואילו בארגוני תוכנה - עדיין החסכונות קטנים
מההשקעה.
בסקר דומה שבוצע
לאחרונה (מאי 2000 ) בישראל ע"י צוות מרפא"ל, מאוניברסיטת חיפה
ומהטכניון (2) על תועלות ה- 9000 ISO מתקבל: יחס חסכונות להשקעה ב -9000 ISO = 2.6 ממוצע עלויות אי איכות = 15%
מדידת עלויות אי איכות - גישות
שונות
אולם כדי לקשר
בין איכות לרווחיות, צריך למדוד את עלויות אי האיכות.
במשך השנים התפתחו גישות שונות למדידת עלויות
אי האיכות, בהתאם לצרכים בארגונים השונים.
גישות מלמעלה למטה (TOP-DOWN)
על פי גישה זו מעריכים את התפוקה התיאורטית
במפעל/ארגון, ומשווים אותה לתפוקה הקיימת, ההפרש בין שני ממצאים אלו - הוא
עלות אי האיכות (תרשים 3) שיכולה לנבוע מסיבות
טכנולוגיות, ניהוליות, שיווקיות ועוד. גישה זו נמצאת בשימוש ב"קבוצת הברום", ומתאימה מאוד למפעלים תהליכיים
עם תפוקות תיאורטיות ומעשיות ברורות.
כמו כן ניתן להשתמש בגישה זו למבט אסטרטגי
המשווה בין התפוקה לעובד בארגון שלך לבין התפוקה לעובד הטוב ביותר בתעשייה
שלך - ולהניח שההפרש ביניהם הוא "עלויות אי איכות".
אפשר להשתמש בגישה זו גם להשוואת עלויות אי
איכות ברמה הלאומית בין מדינות שונות על השוואת התוצר הלאומי לתושב
(GNP).
גישות מלמטה למעלה (BOTTOM UP)
בגישת מלמטה למעלה נאספים נתונים על האלמנטים
השונים של עלויות אי איכות - פנימיות, חיצוניות, ישירות, עקיפות. במסגרת זו
נכלל איסוף עלויות אי איכות בפריטים כמו:
- מוצרים נזרקים (SCRAP) - עבודה
חוזרת - טיפול בכשלים,
תקלות - תיקונים
בשדה - החזר מוצרים
(RECALL) - טיפול בתלונות.
גישה זו מקובלת במפעלי אלקטרוניקה, תעופה ותעשיות
ביטחון.
גישת
"האירועים של אי איכות"
במסגרת גישה זו מזוהים אירועים של כשל, אירועים קטסטרופליים, אירועים
של חוסר יעילות ואירועים של החלטות לא מוצלחות. אירועים
לדוגמה:
- נפילת
גשרים - הפסקות חשמל
ארוכות - תאונות
דרכים - טעויות בבתי
חולים -
שריפות גישה זו מומלצת
לארגונים ציבוריים וממשלתיים, צבא, ארגוני שירות, ארגוני תוכנה וטיפול
בנושאים לאומיים.
בטבלה
ניתנת הערכת עלויות אי איכות ב"אירועים לאומיים" כפי שסוכמה בסקר עלויות אי
איכות ברמה הלאומית(7) אשר התבצע במרכז לאיכות ולמצוינות ב-
1996.
|
נושא |
עלות
במליוני שקלים |
|
הפסקת
החשמל הגדולה (מנגנון ההגנה האוטומטי בתחנת הכוח רוטנברג) - יולי
95 |
100 - נזק ישיר
לתעשייה 300 - נזק עקיף |
|
תקלת
התוכנה של מוטורולה ברשת סלקום |
328 - נזק לחברה (לא
כולל נזק ללקוחות) |
|
הדליקה
בהרי ירושלים - 2.7.95 (הארץ
20.11.95) |
75 |
|
אובדן
לוויין הטכניון |
35 - לא כולל דחיית
הפרוייקט |
|
גניבות
רכב (מעריב, 23.11.95) |
1,400 |
|
מגפת
השפעת בחורף 1995 - אובדן
200 אלף ימי עבודה - חיסון מקדים לנגיף אחר
(מעריב, 26.12.95) |
100 |
|
תנובה,
סיליקון - ערך החלב המושמד (לא כולל העלויות העקיפות) |
3 |
|
"יונה",
שימורי דגים - הנחיה שגויה לא לאכול שימורי טונה של "יונה",
11.95 (מעריב, 12.12.95) |
0.3 |
|
שביתות
שנת 1994 - 792, 553 ימי עבודה - ערך ישיר של ימי העבודה (מעריב, 23.11.95) |
155 |
|
רשימת
הסתבכויות והרפתקאות (דשנים, בנק לאומי, סריגי לבנון, עיט ושנהב ועוד)
(ידיעות, 3.10.95) |
800 |
|
תאונות
הדרכים - מחיר שנת 1994, נזקי רכוש
בלבד (מעריב, 14.11.95) |
4,250 |
|
סה"כ |
7,546.3 |
גישת צוותי השיפור
בארגונים רבים מתלבטים כיצד לבחור נושאים רלוונטיים לעבודת צוותי
שיפור וכיצד לשפר עבודתם לאורך זמן.
בעבודה שבוצעה בשנים האחרונות באגף טכנולוגיות
ולוגיסטיקה (אט"ל) בצה"ל קישרנו בין שני הצרכים(8).
צוותי שיפור הופעלו על נושאים בהם עלות אי האיכות גבוהה במיוחד. ההמלצות של
צוותי השיפור כוונו לצמצום עלויות האי איכות, והצלחת צוות השיפור נמדדה
בהפחתת עלויות האי איכות.
גישה זו תרמה לבחירת נושאים בעלי עניין ליחידות אט"ל, וגם היוותה
מנגנון מדידה מנהל ומדרבן לשיפור.
הישגי יוזמות עלויות אי
איכות
לא קיים בסיס
מידע מסודר לגבי הישגי יוזמות איכות, אבל במהלך עבודתנו בקידום גישת עלויות
האיכות ועלויות האי איכות, אספנו את הממצאים הבאים:
מפעלי הברום חסכו 20%
בבזבוז משאבים והביאו לתרומה של כ5%- לרווחים.
במספר מפעלים ביטחוניים (כמו: רפא"ל,
אלביט-מערכות, אל אופ) צומצמו עלויות האיכות מ25%- מהמכירות ל5%- מהמכירות תוך
כ7- שנים.
ברפא"ל נעשה שימוש בממצאי מערכת
עלויות איכות לקבלת החלטות בתחומים שונים, כמו הבטחת איכות הרכש, ביקורת
בקווי ייצור.
בפעילויות צמצום עלויות האי איכות
באט"ל נחסכו לפחות 10 מליון שקל.
בסקר עלויות האיכות ברמה הלאומית
שביצענו ב1996-(7) נמצא שעלויות האי איכות
במדינת ישראל הן 25% מה-GNP. ממצאי סקר זה תרמו
רבות לשיפור המודעות לאיכות ברמה הלאומית.
בסקר עלויות איכות שנעשה בקרב עסקים
בקנדה(9), נמצא שעלויות האיכות הן כ5%
- 7% מהמכירות.
מייקל פורטר בספרו "על
התחרות"(11) מציין כמה דוגמאות של מפעלים כמו
Dow Chemicals, 3M אשר ע"י הפחתת זיהומי סביבה (= הקטנת אי
איכות) הביאו לחסכונות גדולים בעלויות הייצור, שיפור הפריון ואפילו קיצור זמן
ההגעה לשוק (TTM).
מפעל "רב בריח" יצר "תרבות של בטיחות
בעבודה ובדרכים". בעשר השנים האחרונות הוא הפחית באופן משמעותי את מספר
אירועי אי-הבטיחות בעבודה ובדרכים, ובכך תרם לשיפור הפריון בעבודה וכן להקטנת
עלויות אחזקת צי הרכב של המפעל (כולל הפחתת עלויות
הביטוח!).
ומה הלאה?
גישת
עלות האי איכות היא גישה ומתכונת יעילה לקישור האיכות עם ה"שורה התחתונה" של
הארגון העסקי והארגון הציבורי.
זוהי גישה פשוטה ליישום, גמישה להתאמה לכל סוג ארגון, מביאה ליוזמות
שיפור ויכולה להיות מופעלת גם בנושאי בטיחות ואיכות סביבה (ע"י הערכת עלויות
אי בטיחות, עלויות אי איכות סביבה).
יתכן שלגישה זו נתקלת בקשיים ברמת הכיוונים
האסטרטגיים של הארגון, ולפעמים מושפעת מפוליטיקה פנים ארגונית. אבל, לגישת
עלויות אי איכות יש עוצמה תקשורתית ארגונית וציבורית, לעומת העובדה ש"חדשות
טובות - אינן חדשות", הרי שעלויות אי איכות מספקות "חדשות רעות" ואלו חדשות
אמיתיות למנהלי הארגון.
מכאן, יש לאמץ את גישת עלויות האי איכות בארגונים עסקיים לקישור
האיכות והשורה התחתונה,
ובארגונים ציבוריים - לקישור יוזמות האיכות עם יעילותם והתפוקות
המצופות מהם.
בנוסף, יש
להמשך במאמצים הלאומיים (כפי שעלה בשבוע האיכות הלאומי - מאי 2000) למדידת עלויות אי איכות ברמה הלאומית כמרכיב חיוני בשיפור המודעות
הלאומית לאיכות, וכן בעידוד יוזמות לאומיות. כמו כן, מוצע לקיים יוזמות שיפור
במשרדי ממשלה על בסיס מדידת עלויות אי איכות.
הקישור בין יזמות האיכות לתוצאות העסקיות הוא
מרכיב חשוב בעדכון הקריטריונים של הפרס הלאומי לתעשייה(10), כפי שבוצע לאחרונה. הארגונים המשתתפים בתחרות ומועמדים לפרס -
צריכים להציג תוצאות עסקיות וכיצד הן מקושרות לתהליכי השיפור בארגון ומקושרות
ליוזמות האיכות.
מקורות
1. (A.V. Feigenbaum, Total
Quality Control, McGraw Hill Book Company (1983
2. J. Juran, Quality Control
Handbook
3.
Y. Bester, Qualimetrics and
Qualityeconomics, 44th European Quality Congress, Budapest,
2000
4.
R.T. Rust, A.J. Zahorik, T.L.
Keningham, Return on Quality, Irwin, Professional
Publishing
5.
E. Naveh, A. Marcus, G. Allen,
H.K. Moon, An Analytical Tool to Assess the Costs, Benefits and Savings of
ISO Registration - Based on ISO 9000 Survey 1999 in North Americak, NcGraw
Hill.
6.
סקר תועלות יישום 9000 ISO
בישראל, 2000 - א. זוננשיין, רפא"ל; א. הלוי, אוניברסיטת
חיפה; י. בלומקין, לגו.
7.
סקר עלויות האי איכות ברמה
הלאומית (1966), א. נווה, א. הלוי
8. A. Halevy, E. Naveh, A. Zonnenshain - A New
Approach to Managing the Cost of Non-Quality in an Organization, 44th
European Quality Congress, Budapest, 2000
9.
Dennis Beecroft, Survey of Cost
of Quality: Canadian Businesses, National Quality
Institute
10. ניהול איכות ומצויינות עסקית - הקריטריונים לפרס הלאומי לאיכות בתעשיה
ע"ש יצחק רבין ז"ל
11. על התחרות, מייקל פורטר, תרגום בהוצאת
"מטר" |