What is a webmaster

בוגר מסלול מדעי המחשב שואל  "איך זה עובד ?"

בוגר מסלול ראית חשבון שואל  "כמה זה יעלה ?"

בוגר מסלול מדעי הרוח שואל  " להוסיף לך טחינה בפיתה ?"

הקדמה בסגנון חופשי

אני צריך להעיר שלהפוך להיות טכנאי היה השינוי הכי מרתק והכי לא צפוי שהיה לי בחיים . בעצם , אני די גאה להקרא Webmaster . אבל קפצתי קדימה יותר מדי 

 זה היה רק לפני חמש שנים, שסיימתי את הרומן שלי עם האקדמיה . וכמו רבים במעמדי , מצאתי את עצמי במצב מעניין אך קשה .רכשתי לעצמי שני תארים ממוסד אקדמי מכובד , עשרה מליון דפי עבודה שעשיתי בתחום מדעי החברה , ושום עבודה לא חיכתה לי בכליון עיניים ,קוראת בשמי בחושך .

למזלי מצאתי את הרשת , או היא מצאה אותי .

עבדתי בשביל Electric Frontier Foundation  EFF  בזמן ש Mosaic  הדפדפן שממנו נולד Netscape ,החל לתפוס תאוצה .לא עבר הרבה זמן לפני שקראו לי לבצע משימה בלתי אפשרית  : הפיכת ספרית gopher   מסיבית  לארכיב ברשת . בתחילת הדרך , זה היה מאבק מיגע . עד אז המחשב היה בשבילי המצאה פנטסטית . תארו לעצמכם מכונת כתיבה , ומשחק פריסל , הכל בקופסא אחת ! אזכור הכי קטן ל"מאפיינים" היה גורר ריצה לתמיכה הטכנית . כמובן שלעולם לא חשבתי שכונן התקליתורים הוא מתקן לקפה אבל ,עדיין , הייתי גרוע . אף על פי כן , מתוך מתוך התאהבות במהפכה המתקרבת ומתוך דחף הראוותנות שיש לי , להראות לכל העולם את כל שאני יודע , נשאבתי פנימה לתוך מעמקי HTML  , UNIX  , ושרתים  . ומשם הדרך נסללה אל עבר CGI , Java  , ותכנות שרת -  לקוח .

מי היה מאמין !

 והפואנטה ? אה , הפואנטה .

הפואנטה של הסיפור היא לא לספר לכם את הסיפור שלי . האמת היא שזהו הסיפור של רוב מי שמכנים עצמם webmaster .קרוב לוודאי שגם אתה נקלעת לעולם המחשבים בדלת האחורית . עדיין  , אלו , הטירונים חסרי ההכשרה המגששים בתחילת דרכם , הם בדיוק אלו שמשנים את המחשוב , תעשיית המחשבים ובעצם את האנושות כולה . הם אלו שבונים את התשתית , את הקהילות , את העולם שלתוכו אנו נשאבים במהירות . 

אבל , עדיין , ללא התחשבות בחשיבות קבוצת החנונים שתארתי לעיל , לא שמענו הגדרה מכובדת כלשהיא לשאלה מה זה webmaster   ?

זוהי שאלה מצויינת שלעיתים קרובות מפוספסת ע"י אחראים על משאבי אנוש הנדרשים להרכיב צוות ,או  לחלופין לשכור את שרותו של מקצוען רשת .  יתר על כן , זוהי שאלה המכה לעיתים תכופות בקודקודם של webmasters  בעצמם .

עדיין , זו היא בדיוק השאלה עליה צריך לענות לפני שאתה ניגש לבנות משהו תוכני ותמידי .בניית אתרים רק מתחילה בטכנולוגיה .בהמשך נדרשים כישורים אומנותיים ובתחום מדעי החברה   . רק אלו שמבינים זאת , יוכלו לבנות קהילות עם תוחלת חיים משמעותית .

בניית אתרים

העובדה היא שרק מעטים באמת מבינים מה זה דורש לעצב , לפתח ולנהל אתר מצליח וזאת בגלל שהמקצע לא היה בסביבה הרבה זמן . כך , העסקת webmaster   או לדעת איך להפוך להיות אחד כזה , זה כמו לזכות בלוטו . חסר למרבית האנשים בתחום סטנדרטים מסוימים וכלים לדעת מה הם צריכים לדעת ואיך לנצל נכון את כישוריהם .

דרך נכונה להגדיר משהו היא לפרק אותו לגורמים ואז לנתח אותו .בגישה זו ננהג כאן בנסיון ההגדיר מהו webmaster .כדי לעשות  זאת , אנו צריכים להבין מהם המשימות והכישורים המיוחדים הנדרשים לבניית אתרים .

הבה ואשאל במקום השאלה המרכזית , " אילו משימות נדרשות על מנת לתכנן , לעצב , ולנהל אתר מוצלח ?" אני חושב שעל ידי שאענה על שאלה גדולה זו , אענה על השאלה הקטנה יותר ומושג webmaster   יתבהר .

כמו שאני מבין את הדברים , יש חמש משימות שהכרחי שיתקימו בכדי להפוך את האתר למוצלח .אלו הם :

  1. יצירת תכן .
  2. ארכטקטורת האתר.
  3. מימוש .
  4. עיצוב ויזואלי .
  5. ניהול .

 

יצירת תכן

האמת היא שהתכן הוא המלך . לא תשנה העובדה שהאתר נראה שלך פיצוץ ושהשרת שלך מהטובים שיש ושיש לך java applets  שווים , אף גולש לא ישהה באתר שלך יותר מחמש שניות אם אין לו עניין בו .

תקטן היריעה מלהרחיב את הדיבור על כך , שהמפתח להצלחת אתר הוא במציאת האדם הנכון שיספק תכן משמעותי , שימושי וכתוב טוב .נהוג לומר בקרב מביני דבר שהאינפורמציה אותה אתה מספק , חייבת להיות כזאת שתגרם לגולש אקראי לחזר לאתר שלך כיוון שהוא מספק מידע חיוני לגולש או שהמידע מבדר מספיק .

כמובן שאתה יכול לפרסם מה שתרצה באתר שלך , אבל אף גולש לא יכנס לאתר שלך בגלל הפרסומות שבו , אלא רק בגלל התכן . בכלל , קיים איזון עדין בין שרות לציבור ( התכן ) לשיווק ( פרסומות )   , אותו כדאי לדעת .

השורה התחתונה היא שכל אתר , כדאי שיהיה לו אחראי על תכן .

בראש ובראשונה אדם כזה צריך להיות כותב נהדר .צריכה להיות לו כתיבה מענינת בעלת סגנון , חפה משגיאות כתיב , וכזאת שתרתק את הגולש .שיטת עבודה נכונה היא לתת לאדם זה סמכויות עריכה בכל הרמות של האתר , כמו כן רצוי שאדם זה יכין מסמך תקן של "איפיוני האתר" , איך "נכון" לכתב בו

דבר שיעניק לאנשים נוספים שכותבים לאתר ( נניח ובעל האתר ירצה לצרף כותבי משנה נוספים , או לחלופין כותב התכן הראשי ידרס ע"י אוטובוס..  ) את "איך האתר מרגיש " , דבר שיאפשר להם לשמור על היחוד שלו ולא לחרוג ממנו.

כותב התכן צריך להיות גם כתב חוקר .האתרים הכי טובים הם חיבורים , סיכומים . הם מהווים סיכומים חיבורים על החברה שבשבילה האתר נבנה , או סיכומים על אנשים או על נושאים .כדי להשיג ראיה נכונה , על כל נושא שהאתר עוסק בו , יש לבצע מחקר מקדים מקיף .

כותב התכן צריך להפנים ולספג את רוח החברה ,  האדם , או הנושא שעליו האתר , לתוך האתר שהוא כותב .אם אי פעם ניסית לספג רוח של חברה , אפילו בסדר גודל קטן של 25 אנשים אתה בוודאי יודע שמדובר בסוג של אומנות .

 

ארכטקטורת האתר

לאחר שכתיבת התכן הושלמה , חיוני להקדיש זמן ומחשבה על איך להציג את התכן ברשת . כמו לכל מדיום , לרשת האינטרנט , יש שגעונות , דקויות ומורכבויות משלה , המיחדות אותה  ממדיות אחרות כגון רדיו , טלוויזיה או עיתונות כתובה . 

אפילו אם כתבת תכן נפלא , אם הגולש יתקשה להגיע אליו , אזי תכן זה יהיה אבוד ומיותר במרחב האינטרנטי .כך שלא פחות מתכן , יש חשיבות לארכטקטורת אתר נכונה . למתכנן האתר יש אחריות על נגישות , זרימה ועבודה תקינה של האתר .

מתכנן האתר יהיה עם היד על הדופק , ויחפש באופן מתמיד אחר חידושים טכנולוגים שיתאימו לאתר שבאחריותו . מתכנן האתר ינתח מה תהיה ההשפעה של שימוש ב frames  לדוגמא ואיך שימוש זה ישפיע על ניווט באתר , מתי להשתמש במבנה נתונים היררכי וכדומה . מתכנן האתר יבצע ניסויים ויתמודד מול שאלות כגון כמה דפים בממוצע צריך גולש לעבר עד שיגיע למידע הספציפי שהוא מחפש .

כמובן שלמתכנן האתר צריכה להיות התמצאות טובה בתכן , אך בנוסף הוא צריך אינטואיציה נכונה על איך התכן צריך להראות ואיך כל המידע "יושב" יחד . אינטואיציה זאת נבנת ע"י צפיה בגולשים "שפני ניסוי " באתר ספציפי , במשך זמן מה , ובחינת שיטות חלופיות לארגון תכן האתר .

 

מימוש

מרגע שהוגדרו התכן וארכיטקטורת האתר אפשר לדבר על איך לממש זאת .בכדי לעשות זאת , צריך שני דברים : מסמכי HTML  ושרת שעליו הם ישבו .

בדר"כ מגדירים שני תפקידים : האחד Web Technician    והשני הוא Web Site Administrator

Web Technician הוא האחראי על הפיכת התכן למסמכי HTML  . יש היום בשוק כלים כמו Frontpage  של Microsoft , ואחרים המאפשרים לכל זאטוט לבצע את העבודה הזאת במינימום מאמץ . אבל אל תשלה עצמך .אתה בטח , אבל בטח לא תרצה להתקמצן בכל מה שנוגע לבעל מקצוע בנושא זה . כתיבת קוד נכונה היא הבסיס לאתר טוב ומבטיחה תחזוקה קלה וזולה של האתר בהמשך הדרך .

טכנאי טוב חייב לשלוט בשפת הHTML  בבסיס שלה , וכמו כן להכיר את כל הטכנולוגיות הקשורות כגון CGI,  Java , Real Audio , Shockwave  וכדומה .הוא חייב להכיר אותן מספיק טוב על מנת שתהיה לו אפשרות לבחר בטכנולוגיה המתאימה בכל סיטואציה ללא מגבלה של חוסר ידע או חוסר נסיון באותה טכנולוגיה .יותר מכך , אני ממליץ לכל מי שמכנה עצמו  Web Technician ,שיצמד לעורכי התמלילים הפשוטים ויכתב את הקוד בעצמו . דבר זה יבטיח שכאשר ישתמש  בכלים כגון Frontpage  של Microsoft  , שהוא ישלט בכלים אלו במקום שאלו ישלטו בו . בנוסף , הקוד שנכתב באופן ידני , בדר"כ ברור יותר ונהיר יותר מאשר הקוד שנכתב ע"י מחוללי קוד אוטומטים כגון Frontpage  , דבר המאפשר לכותב קוד חדש בתפקיד הבנת הקוד שקודמו כתב , מהר יותר וברור יותר (כנראה שקודמו נדרס ע"י אוטובוס . יש לכל מי שקשור לבנית אתרים קטע עם אוטובוסים משום מה ..)

התפקיד השני הוא כאמור Web Site Administrator והוא אחראי על התקנה , תחזוקה , פתירת בעיות ומציאת פתרונות  אבטחה לאתר ולשרת שעליו הוא יושב בדר"כ לבעל מקצוע זה צריכה להיות הכשרה ב UNIX או ב NT server והוא צריך להיות מנוסה בכלים כמו Telnet , Email , FTP  וכדומה .

דבר נוסף שהוא צריך , זה יחסי אנוש טובים ויכולת להסביר בעברית פשוטה , בעיה טכנית מורכבת , כאשר הוא נדרש לעשות זאת מול אנשים הקשורים לניהול האתר .

 

עיצוב ויזואלי

אוקי . נכון שאמרתי שהתכן הוא המלך , אבל זה נכון רק חלקית . הרשת היא ילדה מפונקת של עידן הפוסט מודרניזם , MTV , אוכל מהיר , תרבות מהירה ושטחית והרבה רוח .אם האתר שלך לא נראה טוב , לא תעזר לך העובדה שהתכן שלך מצויין .הגולש "יזפזפ" הלאה לאתר אחר אם לא יהיה משהו ויזואלי באתר שלך שיתפס את עיניהם .לכן , כל אתר צריך מעצב ויזואלי שיהיה אחראי על עיצוב לוגואים , סמלים ,כפתורי ניווט תפריטים ומראה כללי . מעצב ויזואלי טוב חייב לשלוט בכלים כמו Adobe Photoshop DeBabelizer או Corel Draw וכדומה .הוא חייב להכיר גם את כל השגעונות והשטיקים והדרישות של עיצוב גרפי לאינטרנט .הוא חייב גם להיות עם יד על הדופק ולהכיר את  סגנונות העיצוב באתרים הכי חמים והכי חדישים בכדי לעמד בתחרות . 

 

ניהול

ואו ! אלו הם הרבה משימות , הרבה עבודה ובדר"כ מעורבים בה הרבה אנשים .

כתוצאה בכך נוצר התפקיד של ניהול כל הגורמים ליחידה אחת . מנהל אתר אחראי "להדביק" את כל הגורמים המעורבים ,יחדיו , להקל על עבודתו של כל גורם בנפרד וליצור קשר עם גורמים מבחוץ כגון עם מחלקת פרסום של חברה , שבשבילה האתר נבנה . עם זאת חיוני שהמנהל  ידע את מקומו בקבוצה ולא יתערב בשיקוליהם המקצועיים של האחרים , ויקל עליהם את העבודה בכך שיספק להם את אשר הם צריכים בשביל העבודה השוטפת .קודם כל , כל חבר בקבוצה חייב להיות מקצועי יותר בתחומו מאשר המנהל באותו תחום . דבר נוסף הוא שחיוני שהמנהל ידע להוציא את הטוב מכל אחד ,ושידע איך לאחד הכל ביחד .

 

מה זה webmaster ?

אז הנה יש לך את התשובה לכך . אתרים הם מאד מורכבים ובדר"כ דורשים מעובות של יותר משישה אנשים . אז מה המשמעות של webmaster בהקשר שלנו ? ובכן , לדעתי , webmaster קלאסי הוא אדם אחד שמבצע את כל המשימות שהוזכרו לעיל . אכן הוא master !

כמובן שזאת חתיכת עבודה להפיל על אדם אחד , אבל אפילו היום בעידן אינטרנט מתקדם יותר ממה שהיה לנו מלפני חמש שנים , עדיין יש אנשים שמתחזקים אתרים שלמים לבדם . לחלופין , יש שמתיחסים למנהלי אתרים בתור webmasters ומאחר והם אלו שאחראיים בסופו של דבר לתמונה השלמה  . כמובן ש Technician  Web  וגם Web Site Administrator  רואים עצמם בתור webmaster . סיבה אחת היא בגלל ... כבוד , וכמובן שזה נראה טוב בקורות חיים וחוץ מזה הם אלו שמקבלים דוא"ל מ        webmaster@somedomain.com .

אני כמובן מעדיף את ההגדרה הראשונה , וחושד באנשים שמכנים את עצמם webmaster לפני שנתיים זה היה אולי יותר הגיוני בגלל שהיה מקובל שאדם אחד עשה הכל , אבל היום בזמנינו ,כשהעבודה מורכבת ממספר אנשים , זה נשמע כמו פוזה .

לסיכומו של דבר

בין אם אתה מקבל הגדרה זו או אחרת , אני מציע לך לקחת פסק זמן מלמידת כל הטכנולוגיות הכי נחשבות ולהתחיל לחשוב מה אתה עושה , למה אתה עושה זאת ומה אתה יכול לעשות כדי לעשות את הכל יותר טוב .

ברוך הבא לחיים על האינטרנט !

 

חזרה לדף הראשי